تاریخچه طراحی نشانه (لوگو)

1400/10/07 گرافیک
2524
آشنایی با تاریخچه نشانه (لوگو) در جهان

طراحی لوگو در گرافیک

یکی از مهم ترین عناصر تبلیغاتی موثر در برندینگ از گذشته تا امروز طراحی نشانه (لوگو) یا آرم بوده که اصلی ترین هدف از طراحی آن، چیزی نیست جز ماندگاری نام برند در ذهن مخاطب. با توجه به اهمیت ویژه ی طراحی لوگو در تبلیغات و دنیای پر از رقابت امروز، بر آن شدیم تا نگاهی جامع به آن داشته باشیم و از گذشته تا امروز سیر تحول طراحی لوگو را بررسی و نکات و اصول مهم در آن را بیان و انواع لوگو را معرفی نماییم.

 

تاریخچه طراحی لوگو(نشانه)

تاریخچه (مصر)

مصریان با اختراع هیروگیلف (نوشتن با استفاده از تصاویر) و سپس استفاده حداکثری از نمادهای مختلف در معماری‌ها خود، جای شکی باقی نگذاشتند تا ما امروزه بتوانیم به راحتی آنها را، بهترین استفاده‌کنندگان از لوگو و نمادها بدانیم.

شاید بتوان تاریخچه و ردپای لوگو واقعی را در مصر باستان مشاهده کرد. زمانی که اربابان مصری برای مشخص کردن دارایی‌های خود از جمله گربه‌ها، احشام و... از آرم‌های کوچک به صورت آویز بر روی آن‌ها استفاده می‌کردند. البته استفاده از لوگوها صرفا در این کشور نبود که به صورت جدی دنبال می‌شد. چینی‌ها نیز برای نوشتن متون خود، از لوگوهای مختلف استفاده می‌کردند که حتی امروزه نیز وجود این نمادها در نوشتار آنان مرسوم است. با گذشت زمان همواره استفاده از نمادها در کشورهای مختلف رشد کرده و به فرهنگ‌های همسایه نیز سرایت می‌کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخچه (غرب)

خانواده‌های اشراف آلمانی از پیشتازان استفاده از لوگو در غرب بودند. هر خانواده معروف برای خود یک نماد و لوگو ساخته و از آن بر روی لباس‌ها، وسایل رزم، پرچم‌ها و استفاده می‌کرد.

در سال‌های بعد، گاوچران‌های غربی برای ایجاد تمایز بین چهار پایان خود از حیوانات دیگران، بر روی قسمتی از بدن حیوان، با استفاده از آهن داغ لوگو مربوط به خود را حک می‌کردند و به این صورت باعث ایجاد تمایز بین دارایی‌های خود و دیگر رقبا و همسایگانشان می‌شدند.

تاریخچه (مدرن)

تا قبل از این می‌توان نشانه های مختلفی از لوگو را در زندگی مردم باستانی مشاهده کرد. از اربابان مصری، تا بازرگانان چینی و حتی سپاهیان رومی و ایرانی و اما در نهایت ما در این مقاله به دنبال تاریخچه لوگو مدرنی هستیم که امروزه برای طراحی آن ها ساعت‌ها زمان صرف می‌شود و در مورد آن، تیم‌های بزرگ به بحث و انتقاد می‌پردازند.

اولین لوگوهای تجاری استفاده شده، در زمان گسترش شهرها در اروپا نمایان شد. در این زمان کسب‌و‌کارهای کوچک با استفاده از نماد، نوع کسب‌وکار خود را به مخاطبان نشان می‌دادند.

تاریخچه (ایران)

طراحی نشانه مدرن در ایران را می‌توان به اواسط دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی مربوط دانست. در این دوران کشور به سمت صنعتی شدن پیشرفت و کارخانجات و شرکت‌های زیادی در ایران شکل گرفتند. در ادامه معروفترین شرکت‌ها اقدام به طراحی لوگو کردند. شاید بتوان به عنوان اولین شرکت ایرانی که از لوگو استفاده کرد، شرکت هما را نام برد.

 

 

 

 

 

 

 

لوگو این شرکت در سال ۱۳۴۰ طراحی شد و در سال ۱۳۹۲ به عنوان برترین لوگو در میان شرکت‌های هوایی جهان انتخاب شد. زیبایی، سادگی و رنگبندی خاص آن، دلایل این انتخاب بودند.

در ادامه معروفترین لوگو‌های ایران در ۴۰ سال گذشته را به همراه سازندگان آن به شما معرفی می‌کنیم:

  • لوگو شرکت سایپا طراحی شده به دست مرتضی ممیز در سال ۱۳۶۶
  • لوگو شرکت ایران خودرو طراحی شده به دست بیژن جناب در سال ۱۳۷۳
  • لوگو شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) طراحی شده به دست ادوارد زهرابیان در سال ۱۳۴۰
  • لوگو بانک صادرات ایران طراحی شده به دست اسماعیل کیا مقدم در سال ۱۳۶۹
  • لوگو شرکت ملی نفت طراحی شده به دست احمد میرزا در سال ۱۳۶۳