درس طراحی حروف یا طراحی عناصر نوشتاری تالشی است برای درک بهتر این عناصر و پیش درآمدی است برای درک کاربرد خط در گرافیک؛ چه فونت موجود یا خط مناسبی را به موضوع طراحی منتسب کنیم و چه به علت نبود آن، دست به طراحی بریم. در انتها هدف، دست یابی به آگاهی است از این که چه فرمی و چه فونتی مناسب چه موضوع و چه مخاطبی است و چگونه بدون اعمال سالیق شخصی بهترین انتخاب یا طراحی را به کارفرما ارائه کنیم.
تفاوت گرافیک با هنرهای محض، کاربردی بودن آن است و مانند هر طراحی یا دیزاین دیگری باید از مبانی هنرهای تجسمی تبعیت کند تا فرم از لحاظ زیباییشناسی متعادل باشد. در طراحی کاربردی لزومی به خلق آثار منحصربه فرد نیست؛ بلکه آگاهانه مصرف کردن داشته ها و ترکیبهای نو مد نظر است و این با شناخت درست داشته و نیاز میسر می شود. در ایندرس می آموزیم که ارزش عناصر نوشتاری موجود را برای استفاده در طراحی بسنجیم و در ادامه در صورت نبود فرم مورد نیاز آن را ایجاد کنیم. برای شناخت مراجع مختلفی وجود دارد؛ از جمله دیدن، دیدن آثار شاخص، تمرین و استفاده از جعبه ابزار/ شناخت مخاطب. این به شناخت داشتهها و مصرف دادن به آنها می انجامد.
در این درس هدف نهایی این است که فراگیر با تاریخچه خط و خوشنویسی آشنا شده ودر نهایت بتواند با تمرین هایی در جهت شناخت عناصر نوشتاری موجود کوشیده ودر نهایت راهکارهای تولید عناصر نوشتاری جدید را فراگیرد.
_مروری بر تاریخ خط وخوشنویسی در ایران وجهان
_شناخت و تحلیل حروف وعناصر نوشتاری در فونتهای موجود (مطالعات فنی حروف)
_ کارگاه چند مرحله ای تولید حروف
_تمرین چهار مرحله ای برش وجابجایی moving & cot
_ تلفیق حروف لاتین کوچک با اشکال بنیادین مربع، دایره و مثلث
_تبدیل حروف فارسی به لاتین و بالعکس
_بررسی وپایش اتودهای ابتدایی
_انتخاب اتود نهایی
_بررسی شیوه های اجرایی
_اجر
برای این کلاس نظری ثبت نشده است.